+48 502 112 545 janki@riggingloft.pl

RIGGING LOFT & SCHOOL

Porozmawiajmy o CYPRESie…

Helmut Cloth, twórca CYPRES’a

Zmiana historii spadochroniarstwa

O tym, czym jest CYPRES i do czego służy, można powiedzieć – wszycy wiedzą… Ale, jeśli przyjrzymy się genezie jego powstania, historii stworzonej przez Helmuta Cloth’a, dzięki której raz na zawsze zmieniło się spadochroniarstwo, zrozumiemy to zdecydowanie lepiej.

Lata 80′ – czas dynamicznego rozwoju “nowoczesnego” spadochroniarstwa, a przyjaciele Helmuta, wielkiego pasjonata skakania, co pewien czas giną podczas skoków spadochronowych.

Podczas próby bicia rekordu RW w 1986 r., jego serdeczny przyjaciel – Freddy Leising, był zbyt nisko, aby otworzyć zapas. Helmut był prawie pewny, że śmierci Freddy’ego – a tak naprawdę wszystkim tym wypadkom – można było zapobiec.
Musiał coś zrobić. Widział już zbyt wiele. I, choć może brzmi to dość przerażająco…

śmierć Freddy’ego była inspiracją do stworzenia urządzenia, które zmieni sport!

Freddie Leising

Helmut Cloth nie jest “bohaterem pierwszego planu”. Jest uczestnikiem boogie – nigdy w świetle reflektorów – i nie jest „duszą towarzystwa”. W 1986 r. był przedsiębiorcą i inżynierem, ale też bardzo aktywnym skoczkiem spadochronowym.
Ilość wielokrotnie widzianych wypadków śmiertelnych oraz przesłanek do takich wypadków, zaowocowała przekonaniem, że trzeba naprawić tą sytuację, trzeba spróbować pozbyć się tego problemu. A że był facetem, który ze swoich zawodowych przedsięwzięć rozumiał procesy produkcyjne i rozwiązania techniczne  – postanowił znaleźć rozwiązanie.

Helmut był przekonany, że podstawowa idea istniejących wtedy AAD jest właściwa, lecz ich niedoskonałość wynika z tego, że do aktywacji dochodzi często w nieodpowiednim czasie. Po prostu potrzeba dużo więcej finezji, aby uzyskać 100% niezawodności – i to dla Helmuta stało się priorytetem.

W latach 80-tych AAD nie były takie, jakie znamy dzisiaj.
Były bardzo duże, z mechanizmami zapożyczonymi z broni kalibru 22. Te nieporęczne  urządzenie montowane na taśmie głównej uprzęży (MLW), raniły, a czasem nawet zabijały ludzi, którzy im ufali.

Nowa koncepcja AAD dostała nazwę CYPRES, co było akronimem od wyrażanego po angielsku CYbernetic Parachute RElease System. Po naszemu – to Cybernetyczny System Zwalniania Spadochronu.
To wszystko zmieni.

Cybernetics is the science of effective organization, of control and communication in animals and machines. Cybernetyka jest nauką o faktycznej organizacji, mechanizmach kontroli i komunikacji u zwierząt i maszyn.
– Chris Lucas

Zaczęło się od listy.

Helmut przeanalizował wszystko, co było nie tak z AAD, które były obecne na rynku. W fazie projektowania CYPRESa, Helmut stworzył listę 13 wymagań, które urządzenie musi spełnić, zanim będzie produkowane. Po sporządzeniu tej listy projekt „wystartował”.
Oczywiście istniały setki wyzwań, od błahych – do takich nie do pokonania. Urządzenie musiało “pasować” do każdego skoczka, od przestrzeni nad bagnistą Florydą po spieczoną pustynię Namibii. Musiało być maleńkie, ale musiało mieć największą dokładność. Przy tym pobierać niewielką ilość mocy. Urządzenie musiało być powtarzalne przy produkcji w dużych ilościach.
Musiało działać niezawodnie wraz z upływem czasu. 

Trzynaście wymagań, jakie zostały postawione przed nowym automatem:

  1. Nigdy nie aktywuje się nieprawidłowo,
  2. Gdy aktywacja będzie wymagana – będzie absolutnie niezawodny,
  3. Będzie wyjątkowo dokładny,
  4. W żaden sposób nie będzie ograniczał skoczka, niezależnie od tego, co ten będzie robił,
  5. Będzie posiadał autonomiczny system otwierania pokrowca,
  6. Będzie wymagał minimum uwagi,
  7. Będzie prosty w bieżącej, codziennej obsłudze,
  8. Nie będzie zauważalny z zewnątrz pokrowca,
  9. Będzie wymagał minimalnej obsługi technicznej,
  10. Będzie mały,
  11. Będzie lekki,
  12. Będzie odporny na czynniki zewnętrzne – tak podczas skoków, jak i układania czy transportu,
  13. Będzie łatwy w instalacji.

Lista wymagań nowego AAD

Nawet połowa wymagań wystarczyłaby do tego, żeby (tak dokładnie wtedy było) mnóstwo ludzi stwierdziło, że nie da się tego zrobić. Na szczęście więcej było przekonanych, że się da!

Zespół projektowy doskonale zdawał sobie sprawę z tego, że “wymyślają koło od nowa”
Helmut jednak wciąż upewniał się, że nikt nie zasypia.

Specjaliści wzięli się do pracy.

Eksperci w dziedzinie aerodynamiki, termodynamiki. Podobnie mechanicy, fizycy i inżynierowie (elektronicy i programiści). Następne cztery lata to tysiące godzin różnego rodzaju testów.

Nowe inżynierskie rozwiązania wciąż się rodziły, lecz dokładny pomiar wysokości nie był żadnym szczególnie imponującym wyczynem, nawet pod koniec lat 80-tych.
To, nad czym się skupiono, tkwiło w szczegółach: potrzebny był hiper-precyzyjny pomiar wysokości za pomocą maleńkiego, niskonapięciowego mechanizmu, który na dodatek będzie umieszczony w obudowie, i da się go bezproblemowo umieścić gdzieś w kontenerze spadochronowym.

Helmut i jego zespół przeanalizowali setki różnych koncepcji – włączając w to nawet radar i sonar (!) – zanim stworzyli pierwszy na świecie cyfrowy wysokościomierz bazujący na pomiarze ciśnienia atmosferycznego.

Kiedy to “drobne” niemożliwe stało się możliwe, wcale nie oznaczało to wyjazdu na urlop. Każdy z trzynastu punktów stanowił duże wyzwanie, każdy z punktów należało “odhaczyć” na liście. Zespół misternie pracował nad każdym z nich.

Po czterech latach ciężkiej pracy,

kiedy zespół CYPRESa, niemal „cudem” wyprodukował działające urządzenie, musiał spełnić jeszcze jeden wymóg. Być może był to największy ze wszystkich… Pozostała do rozwiązania kwestia, jak wyprodukować wystarczającą liczbę tych małych, perfekcyjnych, „ratowników ludzkiego życia”. Tak, aby wyposażyć każdego skoczka spadochronowego na świecie. Helmut ruszył na całego, wynajmując pół budynku w Bad Wünnenberg w Niemczech. Zaprojektował fabrykę w taki sposób, aby sprostać rosnącemu ciężarowi wyzwań. Wśród nich wysoko wyspecjalizowana kadra i skrupulatny, wręcz “chirurgiczny” system kontroli jakości.

CYPRES Team 1994

1991

CYPRES świętował swoje pierwsze uratowanie życia w 1991 roku, zaledwie kilka tygodni po wypuszczeniu pierwszego urządzania z linii produkcyjnej.
Helmut nigdy nie zapomni tego połączenia telefonicznego, z którego dowiedział się o tym historycznym wydarzeniu.

milionów skoków wykonanych z CYPRESem

URATOWANYCH SKOCZKÓW (zgłoszonych producentowi)

%

SKUTECZNOŚĆ ZADZIAŁANIA CYPRESA (w sytuacji, gdy było to konieczne)

CYPRES Team 2018, w towarzystwie Marko – jednym z ponad 4000 uratowanych przez CYPRESa skoczków

CYPRES “wykonał” ponad 146 milionów skoków spadochronowych (ta liczba rośnie niemal codziennie), uratował życie ponad 4000 skoczków spadochronowych chroniąc ich przed zderzeniem z ziemią. Zgodnie z wiedzą producenta (na dzień dzisiejszy nie ma takiego zgłoszenia) – NIGDY nie zawiódł w wykonaniu zamierzonego zadania.

Przypominam, że od 2017 roku, wszystkie nowo wyprodukowane CYPRESy mają:

  • dobrowolną obsługę okresową,
  • 15,5 roku użytkowania,
  • wciąż ten sam poziom niezawodności.

To wszystko przy zachowaniu tego samego poziomu ceny!

Jestem autoryzowanynym doradcą handlowym firmy Airtec GmbH.
Jeśli masz cokolwiek wspólnego ze spadochroniarstwem, tak cywilnym, jak wojskowym, czy nawet eksperymentalnym, nie trzeba Ci przedstawiać tej marki, która raz na zawsze zmieniła skoki spadochronowe.
Ale to nie oznacza, że nie jest warta poznania!

Tasiemki, “pullapy”, czy “zaciągałki” – któż ich nie zna?
Gdy układasz spadochron, zawsze są gdzieś przy Tobie.
Teraz każda strefa, drużyna, firma może mieć swoje, jedyne, dedykowane.
Chyba nie ma lepszego gadżetu reklamowego w spadochroniarstwie!

Wyjątkowo skuteczne narzędzie promocyjne, które doskonale “usadowiło się” w spadochroniarstwie. Rzuca się w oczy i jest użyteczne. Pracuje jako wskaźnik wiatru, wyznacza rejony i tory do lądowań. Jest duże.
I najważniejsze – zawsze jest na zdjęciach!

ZAPRASZAM DO WSPÓŁPRACY!

skontaktuj się ze mną

ADRES:

ul. Dolna 17B
15-635 Klepacze
Polska

KONTAKT:

+48 502 112 545
janki@riggingloft.pl

COPYRIGHT || Janki 2018